JAK DĚTI ZÍSKÁVAJÍ "AKADEMICKÉ" DOVEDNOSTI BEZ FORMÁLNÍHO VYUČOVÁNÍ - Peter Gray
Popis
Děti jsou schopné se učit i bez školy. A nejen to. Často se bez školy a vnucených osnov zvládají učit mnohem lépe, efektivněji a s přesnějším zacílením, pokud jim to je takto umožněno. Navíc přirozeněa bez stresu. Protože takovým dětem nikdo neříká, co mají dělat a nedává jim najevo, že ví mnohemlépe než ony samy, co by měly do svých „učebních plánů“ zařadit, dokážou naslouchat samy sobě a rozpoznat, co je pro ně důležité. Děti nepotřebují, abychom jim říkali, co mají dělat. Není ani na místě myslet si, že někdo může vědět lépe, co, kdy, jak nebo s kým se má dotyčná osoba učit. Jediné, co děti opravdu potřebují, je naše láskyplná náruč, důvěra a vědomí, že si k nám vždy mohou přijít pro radu nebo pomoc. Pokud dítě vyrůstá v bezpečném, respektujícím a pestrém prostředí, kde má možnost si osahávat skutečný život, kde smí používat všelijaké nástroje své kultury a setkávat se s lidmi napříč širokým věkovým spektrem, pak je téměř nemožné, aby nevyrostlo v jedince, který zná dobře sám sebe i své schopnosti a dokáže jich využit pro svůj život. Pro plnohodnotný a spokojený život v rámci své kultury.
V této knize se mimo jiné dozvíte,
jak se děti učí číst nebo počítat bez vnucených osnov,
proč se děti učí mnohem efektivněji, pokud jim umožníme učit se sebeřízeně,
proč předčasná akademická výuka může nadělat víc škody než užitku,
jaký je rozdíl mezi sebeřízeným a progresivním vzděláváním a proč první jmenované nikdy nemůže fungovat v rámci standardní školní třídy,
mnoho zásadních důvodů svědčících ve prospěch sebeřízeného vzdělávání, nad kterými stojí za to se zamyslet a, doufám, třeba i připustit, že tento způsob vzdělávání stojí za bližší prozkoumání.
Kniha je samozřejmě opět plná citací lidí, kteří mají zkušenost se sebeřízeným vzděláváním. Peter Gray používá umírněný, laskavý a lidský tón, ačkoliv velmi jasně poukazuje na neduhy současného školství a přímo naznačuje, jak také může vypadat cesta, která je spíš životem samotným než pouhým způsobem, jak je možné se vzdělávat. Gray ve svých výrocích se srozumitelností a přirozeností sobě vlastní dokládá argumenty pro sebeřízené vzdělávání, které není založené na boji, nucení a srovnávání, a naopak umožňuje lidem, aby v sobě sami dokázali objevit to nejlepší. Na druhou stranu svá tvrzení prokládá i řadou výzkumů a studií pro ty, kteří je potřebují. Sebeřízené vzdělávání v sobě skrývá velký potenciál a zcela právem si zaslouží stát se legální vzdělávací možností.
Kniha je brožovaná s klopami, 141 stran. Rozměr 125mm x 175mm.
Ukázka z knihy:
„Takže, rodiče, nemusíte si dělat starosti s tím, jak se vaše děti naučí matematiku. Pokud mají možnost svobodně si hrát, budou si pravděpodobně hrát i s matematikou a bude je těšit objevování jejích schémat. Pokud žijí skutečný život, jehož součástí jsou i čísla a různé výpočty, naučí se – svým vlastním unikátním způsobem – spočítat přesně to, co ve svém životě potřebují. Pokud budou chtít jít na vysokou školu, můžou se naučit velmi rychle – z učebnic, počítačových programů nebo na přípravném kurzu – konkrétní matematické fígle, díky kterým přijímací zkoušky z matematiky zvládnou dostatečně dobře. Pokud si zvolí profesi, která v sobě matematiku zahrnuje, s nadšením naleznou způsob, jak se naučit vše, co budou potřebovat. Vaše obavy jsou jen zbytečnou překážkou.“